Å rydde i hjertet sitt, en lærers historie, Ellen Lundqvist, NLP, MetaResource

Å rydde i hjertet sitt – en lærers historie

12. september 2016 | Kommentarer er skrudd av for Å rydde i hjertet sitt – en lærers historie

Lærer i barneskolen, Ellen Lundqvist, fikk fornyet yrkesglede og sterke resultater.
Hvordan et barn føler seg er viktig for å få grunnlag for læring. Les Ellens rørende historie, den treffer deg i hjertet.

En kveld etter leggetid kom min 9-årige datter tuslende til oss og meddelte at hun trengte å rydde i hjertet sitt. Hun trengte å snakke ut og dele flere opplevelser og tanker hun hadde båret på i lengre tid. Et nytt begrep var dermed innført hjemme hos oss – å rydde i hjertet.

Romerikes Blad skriver om Ellen og NLP 8. april 2014. Se faksimile nederst i artikkelen.

Jeg gjorde en investering som viste seg å være en stor gave

Jeg startet og gjennomførte NLP Practitioner hos MetaResource AS, en drøm jeg hadde hatt i flere år. Gjennom dette kurset skulle jeg utvikle meg, finne ut hva jeg egentlig ville jobbe med. Jeg ville lære å takle utfordringer med ungdommer i huset bedre. Sykdom i nær familie hadde tæret på, og glede var en mangelvare.

Listen kan lages lengre, og forventningene ble innfridd. Jeg satt igjen rik på venner, sterke opplevelser og med en skattekiste av øvelser og teknikker jeg kan benytte når jeg må rydde i hjertet mitt.

Ny giv

Det som virkelig overrasket meg var at jeg skulle få en ny giv som lærer, med en skattekiste under armen. Jeg har nå 27 tredjeklassinger som alle har sine store og små behov, og ønsker her å dele et par opplevelser som forteller hvorfor jeg velger å fortsette som lærer.

Ellen Lundqvist, lærer, NLP, MetaResourceJeg har en omtenksom og varm tredjeklasse. I denne klassen har jeg mange små individer som i tillegg til sine utfordringer skal lære, kunne samarbeide, fungere sosialt, vente på tur, og nå alle målene vi har satt for uken.

De har ikke selv valgt å gå på skolen, og de er prisgitt meg som deres lærer. Hver og en møter daglig opp med sine følelser, selvbilder og nye opplevelser.

Mange avgjørelser og hendelser i barns liv har de selv ingen mulighet til å påvirke. Familier går fra hverandre og dessverre faller våre kjære bort, noen ganger får man ikke lekt med bestevennen sin, alle får ikke til digital klokke når de går i tredje klasse….

Gutten som visnet


Jeg har en gutt i min klasse som over tid visnet litt for hver dag. Han mente at han var dum i det meste, og fant en håndfull nye bevis dag etter dag. Denne nydelige gutten stønnet og uffet seg, lå over pulten og hadde det vondt. Hva jeg enn sa og prøvde å motbevise med kunne jeg ikke rokke ved den sannheten han hadde dannet.

Etter hvert som min skattekiste ble fylt av øvelser og teknikker, tok jeg den med på jobb. Denne gutten ble den første mottakeren av NLP-teknikker i min klasse. Det var sterkt å oppleve hva teknikkene gjorde med ham, og hvilke ord og bilder han hadde på seg selv og sine problemer.

Hva hjertet til et barn kan fylles av

Denne gutten gikk hver dag med et hjerte fylt av svarte, tunge og kalde firkanter. Ikke rart at han da ikke kunne følge med i timene, ikke orket å gjøre lekser uten å krangle. Han så at de rundt seg var fortvilte, og visste at det var på grunn av han.

I NLP-skattkista har jeg heldigvis øvelser som kan erstatte og slå føttene under slike vonde svarte hjerter som denne gutten trodde han måtte bære på. Det magiske er at det ikke tar lang tid. Gutten kjenner meg, er trygg på meg, og heldigvis har jeg noen friminutt jeg kan dele med hvem jeg vil. Denne gutten ønsket heller å ha stjerner av gull i hjertet.  Når han fikk det endret hele holdningen seg.

Gullstjernene

I lengre tid jobbet han og jeg med å få frem gullstjernene. Vi hadde et felles språk: svarte firkanter og stjerner av gull.  En dag så han oppgitt på meg og meddelte: «Ellen, sånne ting finnes jo ikke i virkeligheten. Jeg skulle ønske det fantes, men det er bare tull».

Da sank hjertet mitt, men igjen kom den smertelige erkjennelsen: «Jeg kan ikke tro for andre». Vi snakket om dette. Han hadde kjent gullhjertene før, flere ganger! Han hadde det bedre når gullhjertene var der, og de svarte firkantene var kalde og tunge. Han måtte stole på gullhjertene, og gjøre de øvelsene han visste om når firkantene kom.

Kraften i språk

Det var rørende å se ham jobbe iherdig med oppgaver jeg vet han tidligere ikke mestret. Av og til rakk han opp hånda og hvisket til meg: «Nå kjenner jeg at firkantene kommer», «Lag stjernene større», kunne jeg da hviske tilbake.  Vårt språk er kraftfullt, personlig og et språk bare vi to deler. Tårene kom trillende en dag da vi jobbet med subtraksjon med flersifrede tall. Mattetimene var et mareritt i den tunge tiden. Plutselig roper denne gutten ut i klasserommet: «OOOH YESSS!!»….. over minusstykker i matte!!!

Siden har gledestårer kommet hos mor og far hjemme, over lekser, på utviklingssamtaler og uformelle samtaler på parkeringsplassen. Nå er han en aktiv gutt i klassen, som fortsatt er litt bedagelig hvis han får lov, men en gutt som retter opp ryggen og får til det han vil!

 Ellen_tegning-rydde i hjertet_300x300Å rydde i hjertet er nyttig, og noe vi snakker om hver dag i min klasse. Vi stjeler litt tid fra de ulike fagene, men jeg vet at det er det som skal til. Under er en tegning av hva som kan henge utenfor vinduet til vårt klasserom. Når vi rydder i hjertene, henger vi det vi ikke ønsker å ta med oss videre gjennom dagen ut på våre usynlige knagger.

 

Studiet Ellen har tatt er første trinn av tre. Alle er avsluttende. På grunnutdanningen NLP Practitioner lærer du å bruke holdningene, prinsippene og teknikkene i NLP, og du tilegner deg dypere innsikt i hvordan kroppen og hjernen fungerer.
Du vil bruke det du har lært overfor deg selv, din familie, dine venner og din arbeidsplass.

Husk at uansett hva du tror du er, så er du alltid mye mer enn det.

Romerikes Blad faksimile_rydde i hjertet_Ellen Lundqvist_Trine Åldstedt_NLP_MetaResource
Blogglistenhits